(toen ik dit schreef, werkte ik nog voor een consultancy bureau)
WATTT! Zo lang alweer?!
Mijn directe manager feliciteerde mij en toen schrok ik. Gefeliciteerd Richard, je werkt hier nu 10 jaar. WATTT! Zo lang alweer?! Maar dat was niet de bedoelding. Toen ik 10 jaar geleden binnen kwam, wilde ik hier een carrière opbouwen en vervolgstappen maken. Ik wilde deze organisatie op mijn CV hebben. Dat zou goed zijn voor mijn carrière. Dan kon ik doorstromen en meer geld verdienen bij de volgende werkgever en die daarna. Maar ondertussen moest ik tot de conclusie komen dat dat niet was gelukt. Die volgende werkgever was er niet gekomen, die carrière was er niet gekomen en de afgelopen 10 jaar ging de inflatie harder dan mijn salarisverhoging. Wat deed ik hier dan nog?!
Het was voor mij best een shock om er achter te komen dat mijn initiële uitgangspunten niet waren behaald en ik hier toch nog steeds werkte. Dan moest er toch iets anders zijn. Wat was dat dan?
Laten we dat werkgeluk noemen
Aangezien ik hier dus niet werk vanwege Geld, Carrière of Doorstroming, ga ik er vanuit dat ik hier werk omdat ik het hier naar mijn zin heb. Laten we dat werkgeluk noemen, zodat ik door kan pakken met een model om mezelf te verklaren. Belangrijke onderwerpen bij werkgeluk zijn (onder andere): autonomie, zelfontwikkeling, flow, zingeving, werksfeer, ondersteuning, faciliterend leiderschap… Dat zijn ze niet allemaal, maar dat zijn er wel een paar uit de theorieën (Drive!, HEART, P3F) waarvan ik zie dat ze er zijn en waar ik waarde aan hecht.
Ingezet worden als een externe expert heeft als voordeel dat de klant van mij verwacht dat ik zelf weet hoe ik mijn werk organiseer en dat mijn werkgever verwacht dat ik alles doe om de klant tevreden te stellen. Op de schaal van Autonomie scoort dat lekker hoog. Dat geeft ook de nodige uitdagingen, maar ik werk wel autonoom. Die uitdagingen die daarbij horen, zorgen ervoor dat ik mijzelf kan Ontwikkelen. Niet altijd in mijn comfortzone, maar het geeft wel reden tot veranderen. Zodra ik door heb welke kant ik op wil, leg ik een groeiscenario neer en ga ik dat volgen. Zo heb ik de expertises ‘service management’, ‘scrum’ en ‘werkgeluk’ voor mezelf uitgestippeld. Dit alles mogelijk gemaakt door het Faciliterende leiderschap bij de werkgever.
Zodra ik bij de klant werk, ben ik volledig in Flow. Er zijn uitdagingen op te pakken, ik zet mijn capaciteiten optimaal in én de klant en de werkgever faciliteren mij om tot de beste resultaten te komen. Dat is namelijk voor alle partijen positief; zeg maar een win-win-win situatie. Dus ik vlieg door de dagen heen. (zeker nu ik zelf door heb dat het zo kan gaan). In flow met voldoende uitdaging en de juiste capaciteiten.
Met de Zingeving zit het ook goed. Ondertussen weet ik van mezelf dat ik resultaatgericht ben, dus ik zoek naar de resultaten die volgens mij ‘zin’ hebben (zeg maar een doel) en streef die na. Bij overheden houd ik voor ogen dat ik de burgers aan het helpen ben en kies de invalshoeken die daarbij passen. Bij de klant waar ik nu werk zet ik alles in op de ‘performance’ van het team. Ook daarbij lekker autonoom, zolang het de resultaten van het team maar optimaliseert. Het helpt ook dat ik werk in een vakgebied waar we ‘agile’ werken, omdat agile werken direct en zichtbaar waarde voor de klant levert.
Werksfeer vind ik zelf belangrijk en daar heb ik zelf ook invloed op. Ik heb in de afgelopen jaren (ook bij klanten) tientallen ontbijtjes, brunches, lunches en fun sessies georganiseerd en neem graag een traktatie mee. Gewoon omdat het leuk is 😊 dus gewoon doen! Zulke inititatieven verhogen de teamvorming en zorgen ervoor dat mensen beter met elkaar communiceren en samenwerken en dat levert weer meerwaarde voor het bedrijf. Dus het was gezellig en leverde waarde op en er was altijd wel ergens budget (als dat er niet was, dan deelden we de kosten onderling). “Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen”.
De goede werksfeer levert mij ook Ondersteuning op. De collega’s of klanten die ik meeneem in de gezelligheid kan ik altijd makkelijk benaderen om even mee te sparren. Daar haal ik dan weer informatie of energie uit, die ik kan gebruiken bij het uitvoeren van mijn dagelijkse werk. Dankzij het sparren met collega’s en klanten ben ik gecoached, geinspireerd en gesteund. Mijn ontwikkelingen in de afgelopen 10 jaar heb ik te danken aan: @mauriceklein @bartvannuenen @onnohamburger @sanderkapsenberg @laurensvandenbrand @peterklootwijk @bramgodefrooij @markhartman @aadvankempen @louisvanelsen @fredvandersluijs @robdriessen. Sommigen confronteerden mij met mijn ontwikkelpunten anderen hielpen mij met mijn ontwikkelplan. Deze personen stonden in de eerste plaats dicht bij mij en ondersteunde mij.
Blijf zoeken naar de mogelijkheden en pak kansen
Hier werkte voor mij de volgende strategie: 1) maak een ontwikkelplan 2) doe dat samen met je leidinggevende 3) volg de opleiding 4) vind een plek om ervaring op te doen. En natuurlijk gaat dat niet vanzelf en loop je tegen belemmeringen aan … maar blijf zoeken naar de mogelijkheden en pak kansen!
Ja, dusss …
Dus ik werk hier, omdat ik word gesteund door de mensen om mij heen, ik mijn toekomst op mag bouwen en gefaciliteerd word om een zinvolle bijdrage te leveren. Dat alles onder het genot van een goede werksfeer en bij iedere opdracht nieuwe uitdagingen.
En als ik meer geld wil verdienen, dan ga ik wel 5 dagen werken 😊 #32uur