Met ons scrum team hebben we regelmatig fun sessies. Die sessies dragen bij aan de connectie in het team en daarmee de communicatie met elkaar, en de toewijding naar het team. Voor de fun sessies bedenken we vragen die beantwoord moeten worden (wat is jouw favoriete serie) en soms doen we gewoon een online game.
Zo hebben we een tijdje terug op Skribble.io een soort Pictonary gespeeld. Je kiest een woord uit en tekent zodat anderen het woord kunnen raden . De eerste die het raadt krijgt de meeste punten. Zo speel je een aantal rondjes.
Retrospective
Alhoewel het een eenvoudig spel is, is het wel populair. In de afgelopen retrospective kwam naar voren dat we weer eens een online game wilde spelen, zoals skribble.io. Dat actiepunt uit de retro kan ik nu dus afvinken (1-0 voor Richard). Vandaag hebben we in de fun sessie dus skribble.io gedaan
Hoe dan?
Je opent skribble.io en opent een ‘private room’. Door de link te delen met je teamleden (in teams bijvoorbeeld) kom je in dezelfde room uit. Je kiest je taal en het aantal rondjes en je gaat van start als iedereen is ingelogd. Later aanhaken met dezelfde link kan ook. De link is maar één sessie geldig.
Standaard zijn er 3 rondes van 80 seconden in het Engels, maar je kunt dit aanpassen in het spel. In de chat functie van het spel kun je je antwoord typen, als je antwoord goed is, dan krijg je direct de punten en kunnen anderen zien dat je het geraden hebt. Anderen kunnen ook de chat lezen, maar natuurlijk niet de ‘goed geraden’ woorden. De ronde loopt door, totdat iedereen het woord geraden heeft of de 80 seconden voorbij zijn.
Met mijn team heb ik alleen de Engelse versie gespeeld, die doet het prima. Al zitten er soms wel ingewikkelde woorden tussen. Het spel is nog niet perfect, zo werkten de voorkeurswoorden niet en vallen er wel eens spelers uit. Geen paniek; dan klik je weer op de gedeelde link en je bent weer binnen.
Hoeveel tijd kost dat?
We hebben met 11 personen vandaag 45 minuten genoten van een online game. Dat was langer dan gepland, maar de opkomst op de fun sessie was ook groot deze keer. Ook de Product Owner, Designer en de Business Analist waren vandaag van de partij. Dus 11 mensen die een rondje doen is natuurlijk langer dan 8 mensen die een rondje doen. Misschien denk je nu ‘WAT!!!’ zoveel tijd besteed aan een spelletje?! Tja, een goed functionerend team en goede communicatie mag af en toe wat tijd kosten. Dit is één van de redenen waarom het bij ons zo lekker loopt en waarom er zoveel commitment is.
Hebben jullie dan zoveel tijd over?
Nee, we maken er tijd voor. We hebben best een lastige sprint deze keer en er zijn voldoende uitdagingen in het werk, maar dit is goed bestede tijd. Een toegewijd team, dat ’s-avonds nog even met elkaar appt en checkt waarom een bepaalde bug nu ineens opduikt, of in het weekend nog even belt om een klein testje te draaien met betrekking tot nieuwe functionaliteit of performance.
Dat wil ik ook!
Wil jij ook een team dat toegewijd is, dat goed met elkaar communiceert, dat aanvoelt als één team en dat in goede en slechte tijden met elkaar kan lachen om een online game? Start dan met een fun sessie. Gewoon één keer in de twee weken een half uurtje met elkaar lachen. Skribble is dan een leuke game om mee te starten. Succes!